Mikael Godée – Eve Beuvens Quartet
dinsdag 5 februari 2019
Andere locatie! Alles nieuw! Onbekend terrein!
Om 14 uur stonden er al enkele medewerkers paraat om het compleet nieuwe Black Cat project op gang te helpen trekken. Podium, vleugelpiano, zaal, geluidsinstallatie, licht, bar… alles moest tegen 19 uur operationeel zijn. En zie, toen de muzikanten om 17 uur arriveerden, was de klus al geklaard. Ook de soundcheck verliep vlotjes zodat Eve Beuvens nog een urgent dutje kon doen in haar autootje.
Op het podium klonk het kwartet alleszins uitgeslapen, wakker en fris. Ze priemden meteen drie uitgesponnen composities aan elkaar waarbij subtiliteit, melancholie en intimiteit de muzikale toon zetten voor de hele beklijvende avond. Eve Beuvens’ poëtische, lenige pianospel versmolt prachtig met de lyrische weemoed uit het hoge Noorden.
Bergström speelde prachtige melodische baspartijen en innig mooie solo’s. Een zelden gehoorde subtiliteit en raffinement bracht Birgenius op drums. Met zijn overjaarse hippielook ontpopte Mikael Godée zich als het meest energieke lid van het nochtans jonge gezelschap. Constant benen-wiebelend bij het musiceren, soms handen-klappend of de andere solisten opjuttend met korte sax-stootjes. Maar wat een buitengewoon muzikant! De zoete, warme en intimistische sopraansax-partijen die hij uit zijn instrument toverde, lieten niemand onberoerd.
En dan na dit uiterst geslaagde concert volgde een nieuwe uitdaging: alles afbreken, opruimen, opkuisen, leeghalen en wegvoeren wat we die avond in Club de B hadden gebruikt.
Maar dit verliep ook weer zo soepel, dat de medewerkers die als afsluit nog iets wilden drinken zich voor een al leeg gehaalde bar geplaatst zagen. In extremis dienden er weer enkele drankjes te worden uitgeladen om opgedane ervaringen door te spoelen…